אז יצאתם לאזרחות, אה? אחרי שנים של מדים, פקודות ואין סוף “בסדר גמור המפקד”, פתאום יש לכם חופש אינסופי. אבל יחד איתו מגיעה גם השאלה הגדולה: מה עכשיו? איך משלבים את האקשן, האדרנלין והכישורים שרכשתם בצבא, עם חיים אמיתיים שגם מכניסים כסף? החדשות הטובות הן שיש עולם שלם שמחכה לכם בחוץ. עולם שבו כל היכולות שלכם, מארגון ועד ניהול לחץ, הן יתרון עצום.
ואנחנו מדברים על עולם האירועים וההפקות. המקום שבו כל יום הוא הרפתקה חדשה. שבו אין “יום שגרתי”. אתם עומדים לצלול לתוך המדריך המקיף ביותר שאי פעם פגשתם. כזה שיספק לכם את כל הכלים, הטיפים והידע כדי להפוך את המעבר שלכם חלק, רווחי ומרתק. תתכוננו לגלות איך הכישורים הצבאיים שלכם הופכים למטבע עובר לסוחר. איך להשתלב בתחום דינמי שמשלב עבודה קשה עם כיף ענק. ואיך תוכלו לממן את הטיול הגדול, הלימודים או פשוט לחיות בסטייל. אז בואו נפשיל שרוולים ונתחיל, כי הבמה מחכה רק לכם!
הקריירה הבאה שלכם: מצה”ל הישר לבמה המרכזית!
למה דווקא עולם האירועים? 3 סיבות שלא חשבתם עליהן!
בואו נדבר תכל’ס. למה דווקא להשתחל לתוך הבלגן המאורגן הזה שנקרא “עולם האירועים”? הרי יש כל כך הרבה אפשרויות בחוץ. אבל רגע, בואו נחשוב יחד. מה אתם באמת מחפשים אחרי הצבא? סדר יום שוחק ומנומנם? או אולי משהו שיקפיץ אתכם מהכיסא בכל בוקר? אם בחרתם באפשרות השנייה, הגעתם למקום הנכון. עולם האירועים הוא לא רק עבודה, זו חוויה. זו סביבה שמפעילה את כל החושים. ויש בה כמה בונוסים ששום משרד משעמם לא יוכל לספק לכם. בואו נפרט.
אקשן, אדרנלין וכל מה שביניהם: לא משעמם לרגע
זוכרים את הלחץ לפני איזה מבצע מסובך? את התחושה שצריך לתפעל המון דברים במקביל, ואין מקום לטעויות? ברוכים הבאים לעולם האירועים! כאן, כל אירוע הוא מבצע בפני עצמו. החל מהקמה מטורפת של במות ענק, דרך ניהול אלפי אנשים בו זמנית, ועד לפתרון בעיות בלתי צפויות שצצות מכל כיוון. זה לא מקום לפחדני אקשן. זה בדיוק המקום למי שחייב את הריגוש, את האתגר. למי שמשגשג כשכולם סביבו בלחץ. אז אם אתם אוהבים כשהאדרנלין זורם בעורקים, זה לגמרי המגרש הביתי שלכם. אין כאן יום שדומה ליום אחר. וזה, תאמינו לי, יתרון ענק.
רשת קשרים מטורפת: מי אמר פרוטקציה ולא קיבל?
אחד הדברים הכי שווים בתחום האירועים זה האנשים. אתם פוגשים פה את כולם. מבעלי חברות הפקה ענקיות, דרך אמנים ודי.ג’ייז מוכרים, ועד לספקים מכל הסוגים. ובכל אירוע שאתם עובדים בו, אתם למעשה בונים את הרשת המקצועית שלכם. והפרוטקציה? היא קורית מעצמה. מי שמכיר אתכם, את מי שאתם, ואת כמה שאתם עובדים קשה – ירצה לעבוד איתכם שוב. והרבה. מהר מאוד תגלו שאתם מכירים חצי עולם. והחצי השני? אתם תכירו אותו באירוע הבא. זה פותח דלתות. זה מביא הזדמנויות. וזה שווה זהב בחיים האמיתיים.
כישורים צבאיים? בום! אתם כבר חצי בפנים
הצבא אולי לא תמיד לימד אתכם איך לטפל בקורסים אקדמיים, אבל הוא בהחלט לימד אתכם כמה דברים חשובים. תחשבו על זה:
- עבודה תחת לחץ: אתם אלופים בזה. אחרי סיטואציות מבצעיות, אירוע חתונה לא יטלטל אתכם.
- תכנון וארגון: כל יציאה לשטח, כל תרגיל, היה דורש תכנון לפרטי פרטים. בעולם האירועים זה בדיוק אותו דבר.
- ניהול צוותים: הייתם מפקדים? מצוין. יש לכם ניסיון בלגרום לאנשים לעבוד יחד למען מטרה משותפת.
- פתרון בעיות בזמן אמת: בום! משהו השתבש? אתם אלה שחושבים מחוץ לקופסה ומוצאים פתרונות יצירתיים.
- משמעת ואחריות: אתם יודעים מה זה לעמוד בזמנים. אתם יודעים מה זה לקחת אחריות. ובתחום הזה? זה נדיר ומוערך.
כל הכישורים האלה, שרכשתם בזיעה ובמאמץ, הם כרטיס הכניסה שלכם לעולם האירועים. אתם לא מתחילים מאפס, אתם מגיעים עם יתרון משמעותי. וזו לא סתם סיסמה, זו עובדה.
תכל’ס, מה עושים שם? 7 תפקידים שווים לחיילים משוחררים
אוקיי, השתכנעתם שזה מגניב. אבל מה בדיוק עושים כשמגיעים לאירוע? אילו תפקידים יכולים להתאים לכם כמו כפפה ליד? עולם האירועים הוא כמו פאזל ענק, כשכל חלק הוא תפקיד חיוני. והכי חשוב – יש בו מקום לכל אחד ואחת. בואו נצלול פנימה ונראה איפה אתם יכולים להשתלב ולכבוש את השטח.
מנהלי הפקה: המנצחים על התזמורת
אם הייתם מפקדים, קצינים או פשוט אנשים שאוהבים לתפעל אירועים מורכבים – התפקיד הזה הוא בול בשבילכם. מנהל הפקה אחראי על כל הפרטים, מהקטן ועד הגדול. הוא המתאם בין כל הספקים, מתזמן את לוחות הזמנים, ומוודא שכל ההצגה רצה חלק. זה תפקיד שמצריך יכולת תכנון גבוהה, אסרטיביות, ויכולת לפתור בעיות במהירות. בקיצור, ממש כמו לנהל מבצע צבאי, רק עם מוזיקה טובה וקייטרינג משובח.
מקימי במות ותאורנים: הפנסאים של הנשף
אוהבים לעבוד עם הידיים? לא מפחדים מגובה? רוצים להיות אלה שדואגים שהבמה תיראה מיליון דולר ושהאורות יאירו בול במקום הנכון? עבודה בהקמה ופירוק של במות, תפאורה ומערכות תאורה היא פיזית, מאתגרת ודורשת דיוק. אתם תראו איך מאפס מוקם פלא. ואין סיפוק גדול יותר מלראות את הקהל מתלהב מהעיצוב שיצרתם.
אנשי לוגיסטיקה ותפעול: המוח מאחורי הקלעים
מי דואג שהציוד יגיע בזמן? מי מתאם את ההובלות? מי מוודא שיש מספיק כיסאות, שולחנות ומוצרי צריכה? אנשי הלוגיסטיקה והתפעול הם עמוד השדרה של כל אירוע. הם מזיזים את העולם, ומוודאים שכל פרט קטן מגיע למקומו. אם אתם אוהבים סדר, ארגון ויכולת תפעולית גבוהה – אתם תהיו פה בבית. זה המקום שבו אתם הופכים את הכאוס לסדר מופתי.
אנשי סאונד: לכוון את הפסקול של החיים
אוזן למוזיקה? חוש טכני? אנשי הסאונד הם הקוסמים של הצליל. הם אלה שמוודאים שהמוזיקה נשמעת בול, שהמרצים ברורים, ושהזמר לא מזייף (או לפחות שלא ישמעו שהוא מזייף). זה תפקיד שמשלב אהבה למוזיקה עם הבנה טכנית עמוקה. ואם אתם רוצים להיות אלה שאחראים על האווירה המושלמת, זה המקום בשבילכם. מי ייתן שהבס יהיה חזק, והקלירטי צלול!
עובדי בר ומלצרים: הכי קרוב לאקשן
אם אתם אוהבים אינטראקציה עם אנשים, זריזים וחייכנים, עבודה בבר או כמלצרים באירועים היא דרך מצוינת להיכנס לתחום. זה לא רק מגיש או מוזג משקאות, אתם חלק מהאווירה. אתם הפנים של האירוע. ועם טיפים טובים, גם הכיס שלכם ישמח. זו עבודה שמאפשרת גמישות, והכי חשוב – כיף לא נורמלי. ואין כמו לראות את כולם נהנים, ולדעת שגם אתם חלק מזה.
נציגי מכירות ושיווק: כי מישהו צריך למלא את האולם
אם אתם כריזמטיים, עם יכולות מכירה ושכנוע, עולם האירועים זקוק לכם כדי למלא את האולמות. אתם תהיו אלה שמשכנעים לקוחות לבחור בחברת ההפקות שלכם, במיקום שלכם, או בפתרון הקסום שאתם מציעים. זה תפקיד שמצריך אנרגיה, חשיבה יצירתית ויכולת לספר סיפור. ואם תצליחו, אתם לא רק תמלאו אולמות – אתם תגרמו לחלומות להתגשם.
מנהלי צוותים: כי תמיד יש מי שינהל את הבלאגן (בכיף!)
זוכרים את הפיקוד? אתם יכולים להביא את הכישורים האלה ישירות לתחום. מנהל צוות באירועים אחראי על קבוצה של עובדים (מלצרים, ברמנים, עובדי הקמה). אתם מוודאים שהם עושים את עבודתם, שומרים על מורל גבוה, ופותרים כל קונפליקט קטן שצץ. זהו תפקיד עם הרבה אחריות, אבל גם עם הרבה סיפוק. ומי כמוכם יודע לנהל צוות ביעילות, בחיוך, ועם המון מוטיבציה?
איך קופצים למים העמוקים? 5 צעדים לקריירה מזהירה!
אוקיי, הבנו שזה שווה. עכשיו השאלה הגדולה היא איך באמת מתחילים? איך הופכים את הרצון הטוב לקריירה משגשגת? אל דאגה, זה לא מסובך כמו שזה נשמע. יש כמה צעדים פשוטים, עם קצת חשיבה מחוץ לקופסה, שיכניסו אתכם לתלם ויזניקו אתכם קדימה. בואו נתחיל את המסע.
שלב 1: מחקר והכנה – אל תהיו פראיירים, תדעו לאן אתם נכנסים
כמו לפני כל מבצע, חייבים מודיעין. תבדקו. תקראו. תראו מי הן חברות ההפקות המובילות באזור שלכם. אילו סוגי אירועים הם עושים? תבינו מה נדרש. תתחילו להבין את המונחים המקצועיים. ידע זה כוח, ומי שיגיע מוכן עם ידע בסיסי, ייתפס כרציני ומקצועי. זה לא אומר שאתם צריכים להיות מומחים, אבל הבנה מינימלית תעשה את כל ההבדל. תתחילו לטפס על העץ, ותראו לאן הוא מוביל.
שלב 2: להתחבר לאנשים – נטוורקינג זה שם המשחק (וגם שם העבודה)
בעולם האירועים, הכל עובד על קשרים. פשוט ככה. תתחילו לדבר. תספרו לחברים, למשפחה, למפקד הישן, שאתם רוצים להיכנס לתחום. לכו לאירועים (לא רק כדי ליהנות, אלא כדי להתבונן מאחורי הקלעים). תמצאו קבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות. תגיבו, תשאלו שאלות, תציעו עזרה. אל תפחדו להיות יזמים. אתם לא מחפשים עבודה, אתם יוצרים הזדמנויות. וכן, זו הזדמנות לשמוע על אירועים ואיך הכל מתנהל.
שלב 3: לצבור ניסיון – להתחיל בקטן, לחלום בגדול
אף אחד לא נולד מנהל אירועים. כולם התחילו מאיפשהו. אולי זה יהיה להרים ציוד. אולי זה יהיה להיות עוזר הפקה בהתנדבות. אל תתביישו להתחיל מלמטה. כל ניסיון, גם אם הוא נראה לכם קטן, הוא אבן דרך בדרך למעלה. תהיו חרוצים, תהיו עם ראש גדול, ותלמדו מהר. בעולם הזה, מי שמוכיח יכולת ורצון, עולה מהר מאוד בסולם הדרגות. הכל תלוי בכם ובכמה אתם מוכנים להשקיע. הרי גם בצבא לא נכנסתם לבונקר מיד, נכון?
שלב 4: ללמוד, ללמוד, ללמוד – קורסים והכשרות שיקפיצו אתכם
אם אתם רוצים להיות רציניים, תשקלו קורסים מקצועיים. יש קורסים לניהול אירועים, לסאונד, לתאורה, ואפילו לניהול בר. זה לא רק ייתן לכם ידע פרקטי, אלא גם תעודה שתראה למעסיקים שאתם רציניים ומחויבים לתחום. והכי חשוב – זה יעניק לכם ביטחון עצמי. כשתדעו מה אתם עושים, תוכלו לעשות את זה טוב יותר. הרי הייתם עוברים קורס מפקדים, אז למה לא קורס מנהלי אירועים?
שלב 5: לאהוב את זה – כי עבודה זו לא רק עבודה
הכי חשוב? שתיהנו מזה. עולם האירועים הוא תובעני, הוא דורש שעות ארוכות ועבודה פיזית ולפעמים גם נפשית. אם אתם לא נהנים מהאווירה, מהאקשן, מהאנשים – יהיה לכם קשה לשרוד. אבל אם אתם אוהבים את זה, אם אתם קמים בבוקר עם פרפרים בבטן לקראת האירוע הבא, אז אתם לגמרי בכיוון הנכון. כי כשאוהבים את מה שעושים, זה לא מרגיש כמו עבודה. זה מרגיש כמו חיים טובים, וכיפיים.
שאלות ותשובות מהשטח: מה שבאמת מעניין אתכם!
ש: האם חייבים ניסיון קודם בתחום האירועים כדי להתחיל?
ת: ממש לא! הרבה מאוד חיילים משוחררים מתחילים בלי שום ניסיון ספציפי בתחום. חברות הפקה רבות שמחות לקבל עובדים צעירים עם מוטיבציה גבוהה, ואת הניסיון אפשר לרכוש תוך כדי עבודה. הכישורים הצבאיים שלכם, כמו אחריות וראש גדול, שווים זהב.
ש: כמה אפשר להרוויח בתחום?
ת: זה מאוד תלוי בתפקיד, בניסיון ובהיקף העבודה. בתפקידי כניסה, השכר יכול להיות שכר מינימום או מעט יותר, אך עם צבירת ניסיון והתקדמות לתפקידים בכירים יותר (מנהל צוות, מנהל הפקה), השכר עולה משמעותית. בנוסף, יש הרבה עבודה ב”פאריון”, כלומר תשלום לפי אירוע/יום עבודה, מה שיכול להכניס יפה מאוד אם אתם עובדים הרבה.
ש: האם העבודה גמישה מספיק כדי לשלב אותה עם לימודים או טיולים?
ת: בהחלט! זה אחד היתרונות הגדולים של התחום. הרבה עבודה היא לפי פרויקטים או אירועים, מה שמאפשר לכם לבחור מתי ואיפה לעבוד. תוכלו לתכנן את לוח הזמנים שלכם כך שיתאים ללימודים, לטיול בחו”ל, או פשוט לתקופת בטן-גב מרעננת. זו עבודה שמתאימה מאוד לרוח החופשית של אחרי הצבא.
ש: העבודה היא בעיקר בערבים וסופי שבוע?
ת: אכן, חלק גדול מהאירועים מתרחשים בשעות הערב ובסופי השבוע. זה אומר שבמהלך השבוע, בימים ובשעות נוחות, יכול להיות לכם פנאי לסידורים, פגישות או פשוט לנוח. זהו יתרון גדול עבור מי שלא רוצה להיות כבול לשעות עבודה קבועות של “9 ל-5”.
ש: האם התחום יציב? האם יש מספיק עבודה?
ת: עולם האירועים הוא עולם דינמי, ובישראל תמיד יש אירועים – חתונות, כנסים, מסיבות, הופעות, השקות. נכון, היו תקופות כמו הקורונה שבהן התחום חווה האטה, אבל בדרך כלל הביקוש לעובדים מקצועיים ואמינים הוא גבוה. ככל שתצברו יותר ניסיון וקשרים, כך תהיו מבוקשים יותר והעבודה תהיה יציבה יותר.
ש: אני לא בדיוק “טיפוס של מסיבות”. האם זה עדיין יכול להתאים לי?
ת: בהחלט! עולם האירועים הוא הרבה יותר ממסיבות. יש גם כנסים מקצועיים, אירועי חברה, תערוכות, השקות מוצר ועוד. גם בתפקידים פחות “זוהרים” כמו לוגיסטיקה או הקמה, שבהם אתם מאחורי הקלעים, אתם תורמים הצלחה לאירוע. אל תיתנו לסטריאוטיפים להרתיע אתכם. כל אחד מוצא את הנישה שלו.
ש: אילו כישורים “רכים” (Soft Skills) חשובים בתחום הזה?
ת: הכי חשובים הם תקשורת בין אישית מעולה, יכולת עבודה בצוות, פתרון בעיות יצירתי, גמישות מחשבתית, וראש גדול. יכולת לעבוד תחת לחץ, כמובן, והרבה סבלנות וחיוך. אה, וגם לדעת מתי לצחוק על עצמכם, כי לפעמים דברים פשוט משתבשים בצורה קורעת מצחוק. אבל בכיף!
ומה קורה אחרי העבודה? טיולים, לימודים והתפתחות אישית – 3 אפשרויות שוות!
אחד הדברים המדהימים ביותר בעולם האירועים הוא הגמישות שהוא מציע. אתם לא משתעבדים למשרד מ-9 עד 5. אתם עובדים קשה, אבל לרוב אתם גם אלה שקובעים את הקצב. זה אומר שיש לכם המון מקום בחיים גם לדברים אחרים. בואו נראה איך עולם האירועים משתלב בול בתוכניות שלכם אחרי השחרור.
בונים את הטיול של אחרי? הכסף כבר מחכה לכם
כל חייל משוחרר חולם על הטיול הגדול. אבל איך מממנים אותו? עבודה בתחום האירועים היא פתרון קסם. השכר, כאמור, יכול להיות מתגמל, במיוחד כשעובדים הרבה שעות או בפרויקטים גדולים. ובזכות הגמישות, תוכלו לחסוך סכום נאה בזמן קצר יחסית. אתם עובדים תקופה אינטנסיבית, צוברים הון, ואז יאללה, תאילנד מחכה! בלי להתפשר על החלום, ובלי לבזבז זמן יקר על עבודות שלא מזיזות לכם.
צוברים נקודות זכות אקדמיות? למה לא לשלב?
מתכננים ללמוד באוניברסיטה או במכללה? עבודה בתחום האירועים יכולה להיות השילוב המושלם. אתם עובדים כשיש לכם זמן, מרוויחים כסף למימון הלימודים, ואפילו צוברים ניסיון ניהולי ותפעולי שיהיה רלוונטי לכל תואר. למעשה, יש הרבה סטודנטים שמשלבים עבודה בתחום האירועים כי היא מאפשרת להם גמישות אקדמית, תוך כדי התפתחות מקצועית ואפילו קשרים שיכולים לעזור בעתיד. שתי ציפורים באבן אחת, ובכיף.
מתפתחים אישית? עולם האירועים הוא בית ספר לחיים
בואו נודה באמת, הצבא לימד אתכם המון. אבל עולם האירועים הוא סוג אחר של בית ספר. אתם לומדים לתקשר עם מגוון רחב של אנשים. אתם משפרים את היכולת שלכם לפתור בעיות באופן יצירתי. אתם מגלים כמה אתם חזקים, פיזית ונפשית. אתם לומדים על ניהול תקציב, ניהול זמן, ואיך לגרום לאנשים לחייך. כל אלה כישורי חיים ששום ספר לא ילמד אתכם, ושישמשו אתכם בכל תחום שתבחרו לעסוק בו בעתיד. זו לא רק עבודה, זו חוויה מעצבת.
אז הנה זה. כל מה שרציתם לדעת על עולם האירועים והפקות – וקצת יותר. ראיתם איך הכישורים הצבאיים שלכם הופכים ליתרון עצום. הבנתם את מגוון התפקידים ואת הפוטנציאל הכלכלי וההתפתחותי. וגיליתם איך תוכלו לשלב את כל זה עם החלומות שלכם על טיולים ולימודים. עכשיו, הכדור במגרש שלכם. אל תחכו לרגע האחרון. קפצו למים העמוקים, תהיו אמיצים, תהיו יצירתיים, ותהיו אתם. עולם האירועים פתוח בפניכם, והבמה מחכה. צאו לדרך, ושתהיה לכם קריירה מזהירה, מלאה באורות, צלילים, ואדרנלין. ובעיקר, הרבה כיף!